MawashiPasy PucharPodbeskidzia PucharPodbeskidzia2015 SPONS federacjaOyamaPolska

Początek rozwoju Oyama Karate w Polsce związany jest z 1991 rokiem, kiedy to Jan Dyduch w imieniu grupy czołowych instruktorów i zawodników z Krakowa złożył na ręce Wielkiego Mistrza Shigeru Oyamy deklarację wstąpienia do Światowej Organizacji Oyama Karate (WOKO). 
Styl OYAMA jako dyscyplina sportowa został zalegalizowany w Polsce w 1992 r. W tym samym roku zostało zarejestrowane Stowarzyszenie Oyama Karate w Polsce z siedzibą w Krakowie. W 1993 roku powołany został do życia związek sportowy, obecnie OYAMA Polska Federacja Karate (OYAMA PFK). Federacja skupia aktualnie przeszło 50 klubów sportowych, w których trenuje około 6 000 osób pod okiem licencjonowanych szkoleniowców. OYAMA PFK systematycznie kształci trenerów, instruktorów, sędziów i zawodników. W latach 1992-2012 około 430 Polaków otrzymało z rąk twórcy dyscypliny- Soshu Shigeru Oyamy 10 dan około 610 nominacji na różne stopnie mistrzowskie. Co roku, Związek organizuje międzynarodowe oraz ogólnopolskie seminaria i mityngi sportowo-szkoleniowe. Polska organizacja Oyama karate systematycznie rozwija rywalizację sportową od 1996 roku, w której biorą udział dzieci, juniorzy i seniorzy obojga płci. Rozgrywane są ogólnopolskie zawody o randze mistrzostw Polski i Pucharu Polski oraz liczne turnieje regionalne. Najlepsi polscy zawodnicy startują w międzynarodowych zawodach sportowych z mistrzostwami świata i Europy włącznie.

Po tym jak Soshu Shigeru Oyama zamknął Centralne Dojo w Nowym Jorku i przestał pełnić funkcję dyrektora World Oyama Karate Organization, polska organizacja Oyama karate zrezygnowała z przynależności do WOKO i przystąpiła do OYAMA Międzynarodowej Federacji Karate (ang. OYAMA International Karate Federation), działającej pod jego patronatem.

OYAMA PFK wydaje liczne materiały dydaktyczne oraz informatory szkoleniowe.

Wykaz stopni dla uczniów do lat 14
Stopień uczniowski Kolor pasa Kolor pagonu Okres między egzaminami*
10 KYU biały - 3 miesiące
9 KYU junior biały 1 czerwony 3 miesiące
9 KYU senior biały 2 czerwone 3 miesiące
8 KYU junior biały 3 czerwone 3 miesiące
8 KYU senior niebieski - 3 miesiące
7 KYU junior niebieski 1 czerwony 4 miesiące
7 KYU senior niebieski 2 czerwone 4 miesiące
6 KYU junior niebieski 3 czerwone 5 miesięcy
6 KYU senior żółty - 5 miesięcy
5 KYU junior żółty 1 czerwony 5 miesięcy
5 KYU senior pomarańczowy - 5 miesięcy
4 KYU junior pomarańczowy 1 czerwony 5 miesięcy
4 KYU senior zielony - 5 miesięcy
3 KYU junior zielony 1 czerwony 6 miesięcy
3 KYU senior zielony 2 czerwony 6 miesięcy
2 KYU junior zielony 3 czerwone 7 miesięcy
2 KYU senior brązowy - 7 miesięcy

federacjaOyamaPolska

Wykaz stopni dla uczniów powyżej 14 lat
Stopień uczniowski Kolor pasa Kolor pagonu Okres między egzaminami*
10 KYU biały - 2 miesiące
9 KYU biały 1 niebieski 3 miesiące
8 KYU niebieski - 3 miesiące
7 KYU niebieski 1 żółty 3 miesiące
6 KYU żółty - 4 miesiące
5 KYU pomarańczowy - 4 miesiące
4 KYU zielony - 4 miesiące
3 KYU zielony 1 brązowy 5 miesięcy
2 KYU brązowy - 9 miesięcy
1 KYU brązowy 1 czarny 12 miesięcy



UWAGA!

Pojęcie junior i senior przy danym KYU, odnosi się wyłącznie do stopni zdobywanych przez uczniów, którzy nie ukończyli 14 lat.

Mawashi sztuki walki

Trening karate w większości szkół bazuje na ścisłej dyscyplinie. Jest to powodem zmniejszania się liczby ćwiczących, nawet wśród tych, którzy osiągnęli już pewien poziom techniczny. Rygorystyczny trening odstręcza większość początkujących - leniwych i niezdyscyplinowanych, i tych nie czujących zamiłowania do współzawodnictwa i treningu fizycznego. 


Dyscyplina Dojo, wymagana przez wszystkich mistrzów w każdym stylu, z charakterystyczną dla każdego stylu etykietą i podkreślenia znaczenia karate-do, dowodzi różnicy karate od sportu, w ogólnie przyjętym znaczeniu tego słowa. Większość wschodnich sztuk wojennych posiada własne podstawy etyczno- filozoficzne i stosuje medytację Zen na początku i pod koniec każdego treningu, w celu oczyszczenia umysłu i uzyskania wewnętrznego spokoju. 

Karate nauczane jest w salach zwanych Dojo. Instruktor posiadający 5 Dan lub wyższy stopień tytułowany jest Shihan, poniżej od 1 do 4 dana - Sensei, poniżej 1 dana - Sempai. Shihan znaczy dosłownie - mistrz, Sensei - nauczyciel, Sempai - senior, starszy rangą. 

Etykieta Dojo jest zbiorem zasad, regulujących zachowanie się karateki w sali ćwiczeń i nie tylko. Oprócz aspektów czysto etycznych zawiera w sobie elementy kurtuazyjne, przejawiające się w ukłonach i pozdrowieniach, a także specyficzny ceremoniał, wprowadzający ćwiczących w swoistą atmosferę towarzyszącą treningom karate. "Dojo jest miejscem, gdzie buduje się męstwo, a wyższe uczucia ludzkie budzą się w ekstazie ciężkiej pracy. Jest to tajemnicze miejsce, gdzie umysł ludzki szlifowany jest w pocie czoła". Niektórzy doszukują się podstaw przysięgi Dojo w staro japońskim kodeksie samuraja - Bushido (Bushi- wojownik, Do- droga). Dla samuraja złamanie Bushido oznaczało hańbę. Dla karateki złamanie przysięgi Dojo powoduje skreślenie z listy Dojo. 

Wchodząc do Dojo należy wszystkich pozdrowić głośnym "us", następnie w ten sam sposób pozdrowić najwyższy stopień na sali. Na sygnał "zazen" wszyscy ustawiają się w rzędach według stopni za nauczycielem. Na komendę "seiza" zaczynając od nauczyciela, wszyscy siadają na kolanach, pośladki na piętach, a zaciśnięte pięści na pachwinach. Najstarszy stopień po nauczycielu podaje komendę "mokuso" - wszyscy zamykają oczy, następnie medytacja Zen. Na komendę "mokuso-jame" - wszyscy otwierają oczy, następnie jest komenda "shinden ni rei" co oznacza ukłon w stronę miejsca ćwiczeń, po tym nauczyciel odwraca się twarzą do uczniów i na komendę "shihan ni rei" lub "sensei ni rei" wszyscy wykonują ukłon z głośnym "us". W czasie zajęć nie wolno opuszczać sali bez zezwolenia nauczyciela. Przed i po ćwiczeniach w parach oraz na poprawki ze strony nauczyciela należy odpowiadać głośnym "us". Na karategach mogą być tylko dwa emblematy: na lewej piersi nazwa stylu kyokushinkai i na lewym rękawie emblemat szkoły, znak - Kanku. 

Oryginalna wersja przysięgi dojo:


Hitotsu, ware ware wa, shinshin o renmashi kakko fubatsu no shingi o kiwameru koto. Hitotsu, ware ware wa, bu no shinzui o kiwame, ki ni hasshi, kan ni bin naru koto. Hitotsu, ware ware wa, shitsujitsu goken o mot-te, jiko no seishin o kanyo suru koto. Hitotsu, ware ware wa, reisetsu o omonji, chojo o keishi, sobo no furumai o tsutsushimu koto. Hitotsu, ware ware wa, shinbutsu o totobi, kenjo no bitoku o wasurezaru koto. Hitotsu, ware ware wa, chisei to tairyoku to o kojo sase, koto ni nozonde ayamatazaru koto. Hitotsu, ware ware wa, shogai no shugyo o karate no michi ni tsuji, Kyokushin no michi o mat-to suru koto.

Przysięga DOJO w języku polskim


1. Będziemy ćwiczyć nasze serca i ciała dla osiągnięcia pewnego, niewzruszonego ducha. 
2. Będziemy dążyć do prawdziwego opanowania sztuki karate, aby kiedyś nasze ciało i zmysły stały się doskonałe. 
3. Z głębokim zapałem będziemy starać się kultywować ducha samowyrzeczenia się. 
4. Będziemy przestrzegać zasad grzeczności poszanowania starszych oraz powstrzymywać się od gwałtowności. 
5. Będziemy spoglądać w górę ku prawdziwej mądrości i sile porzucając inne pragnienia. 
6. Będziemy wierni naszym ideałom i nigdy nie zapomnimy o cnocie pokory. 
7. Przez całe nasze życie, poprzez dyscyplinę karate, dążyć będziemy do poznania prawdziwego znaczenia drogi którą obraliśmy. 
8. Nie będziemy stosować i rozpowszechniać sztuki karate poza DOJO.


Przysięga Dojo w języku angielskim


* We will train our hearts and bodies, for a firm unshaking spirit. 
* We will pursue the true meaning of the Martial Way, so that in time our senses may be alert. 
* With true vigour, we will seek to cultivate a spirit of self-denial 
* We will observe the rules of courtesy, respect our superiors, and refrain from violence. 
* We will follow our religious principles, and never forget the true virtue of humility. 
* We will look upwards to wisdom and strength, not seeking other desires. 
* All our lives, through the discipline of Karate, we will seek to fulfil the true meaning of the Kyokushin Way.

Karte OYAMA i jego twórca

"Studiowanie karate jest jak wspinanie się na wysoką górę. Życie również przypomina wspinaczkę. Ważne jest żeby wytrwale próbować dotrzeć na sam szczyt. Kiedy już się go osiągnie można wiele dostrzec i zrozumieć. Stojąc u podnóża góry można tylko podziwiać jej szczyt."

Wielki Mistrz Shigeru Oyama 10 dan

   Twórcą naszego stylu jest Wielki Mistrz Shigeru OYAMA, 10 dan - legenda światowego karate. Po kilkudziesięciu latach praktyki i studiów nad dalekowschodnimi systemami walki stworzył neoklasyczną dyscyplinę, opartą z jednej strony na japońskiej tradycji karate, z drugiej strony na najbardziej skutecznych i sprawdzonych formach walki. Shigeru Oyama to największy z żyjących mistrzów kontaktowego karate w świecie. W ciągu swojej blisko 70-letniej kariery zasłynął m.in.: zwycięskimi pełnokontaktowymi walkami ze 100 kolejnymi czarnymi pasami, pokazami łamania kantem dłoni stosów bloków lodowych, a także demonstracjami zbijania gołymi rękami klingi ostrego miecza samurajskiego w chwili zadawanego cięcia. Soshu Oyama szkolił wielu aktualnych liderów międzynarodowych organizacji karate oraz zdobywców mistrzostw świata i kontynentów. Jak podkreśla Hanshi Jan Dyduch: "Shigeru Oyama to przede wszystkim wspaniały mistrz i nauczyciel. Skromny, pracowity, cierpliwy i wyrozumiały człowiek. Umie nie tylko oceniać, ale także uważnie słuchać." Jak twierdzi, bardzo dużo uczy się od swoich uczniów i współpracowników. Nie szuka władzy ani taniej popularności. Raczej stroni od polityki, ale w najważniejszych sprawach dla kontaktowego karate w świecie jego opinia - jako najwybitniejszego ucznia zmarłego Masutatsu Oyamy - ma ogromne znaczenie. Jest autorem wielu filmów szkoleniowych oraz książek, m.in. znakomitej pozycji "Perfect Karate".

   Styl OYAMA jest rozwijany pod kątem sztuki i samoobrony oraz wielo konkurencyjnej dyscypliny sportowej. Shigeru Oyama odrzucił doktrynę walki wzięta z Goyu-ryu i Kyokushin, wprowadzając szybkie przemieszczanie się, wyprzedzanie ataku przeciwnika i zejścia z linii ciosu wraz z równoczesnym kontratakiem. Takiej filozofii walki podporządkował cały system szkolenia. Zmienił niektóre bloki, uderzenia oraz formy, rozwinął pracę nóg i położył duży nacisk na rotacyjną pracę ciała.

    Nowe autorskie kihon kata stanowią pomost pomiędzy uczeniem podstaw a realną walką. W połączeniu z zaawansowanymi ponad stylowymi formami, uznanymi za klasykę karate, jak np. Seienchin czy Kanku-dai, tworzą reprezentatywny obraz kształtowania się kontaktowego karate na przełomie XX i XXI wieku.  Zaawansowani karateka praktykują także oryginalne formy z bronią (Bo, Tonfa i Sai). Kata jak i układy z kobudo są również prezentowane w ramach współzawodnictwa sportowego. Są przedmiotem studiów, praktyki oraz jednym z najważniejszych czynników pozwalających pojmować styl Oyama jako sztukę walki oraz oryginalną dyscyplinę  

   W stylu Oyama obowiązuje autorski system szkolenia dzieci, dostosowany do ich możliwości psychicznych i fizycznych oraz oryginalny model szkolenia młodzieży i dorosłych. Stawia on w pierwszym rzędzie na praktyczne korzyści wynikające z uprawiania karate - dobre zdrowie, poczucie bezpieczeństwa oraz systematyczne kształtowanie charakteru ćwiczącego.